سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبلاگ تخصصی مهندسی معماری و طراحی فضای سبزlandscape-design
 
نویسندگان

باغ استرالیایی

 

باغ استرالیایی در سال 2005 گشوده خواهد شد. طراحی این باغ توسط دو معمارمحوطه ساز، تیلر کولیتی و پل تامپسون ارائه شده است که در آن یک باغ شنی، یک باغ بزرگ خاطره انگیز با گیاهان پراکنده و آبگذر راک پول که نقش مهمی در فضای سبز استرالیا ایفاء می کند؛ گنجانیده شده اند.

 

باغ استرالیایی در باغهای سلطنتی بوتانیک قرار دارد و 45 دقیقه تا ملبورن فاصله دارد.

 

مکان:

 

در طی ساخت این باغ، 11 هکتار از اراضی بایر درون باغهای بوتانیک را که توسط ساکنین طبیعی یک منطقه حفاظت شده احاطه گردیده اند؛ کاملا تغییر خواهد داد. این باغ، زمینهای خشک اطراف یک معدن قدیمی را به جایگاه زیبایی، تحصیل و کسب لذت بدل می نماید.

 

طراحی محوطه:

 

این طرح خلاقانه اولین نمونه از نوع خود در سراسر جهان است. هدف از این طرح این است که نقش گیاگان استرالیا در ایجاد حس ملی و طبیعت این کشور برجسته تر و چشمگیرتر شود.

 

طراحی این باغ از گردهمایی عواملی چند از جمله فضا، نور و میزان هوشمندانه ای از گیاهان و زمین بود طبیعی تشکیل شده است تا زمینه خلق شاهکاری از گیاگان استرالیایی  فراهم آید.

 

در سال 1997، این طراحی جایزه بهترین گلشن آرایی و جایزه نقشه اصلی محوطه سازی را از موسسه استرالیایی معماران محوطه ساز دریافت نمود. همچنین در سال 1998، جایزه نقشه اصلی محوطه سازی این موسسه را نیز از آن خود کرد.

 

مرکز گردشگری:

 

دو معمار طراح این پروژه عظیم در حال طراحی یک مرکز گردشگری 1.5 میلیون دلاری برای باغ سلطنتی بوتانیک هستند.

 

این مرکز که در میان درختان بنا خواهد شد؛ هم تجربه خاطره انگیزی از بوته زار های استرالیا را تدارک می بیند و هم تجربه باغ استرالیایی پر از گیاهان گوناگون را.

 

یک ساختمان چوبی رنگ و رو رفته نیز در این طرح در نظر گرفته شده است تا برای بازدید کنندگان فرصت تماشای باغ را از فراز درختان پدید آورد. این مکان، با جلوه گر ساختن دیدگاهی هوس انگیز از بوته زار و باغ پرگل و گیاه، به بیننده این اطمینان را می دهد که زیست بوم موجود به خوبی تحت حفاظت و مراقبت می باشد.

 

مرکز گردشگری، همچنین دارای یک نمایشگاه، فروشگاه، یک رستوران در فضای باز و فضای بسته و یک ورودی به باغ خواهد بود که بازدید کنندگان را به سفری پر هیجان و خاطره انگیز به درون باغ استرالیایی فرا می خواند.

 

مرکز گردشگری در سال 2005 و همزمان با باغ شنی، آبگذر راک پول، باغهای نمایشی و بیشه اکالیپتوس افتتاح خواهد شد. کلیه این اماکن از اجزاء اصلی باغ استرالیایی می باشند.

 

محوطه طرح:

 

باغ استرالیایی خصوصیات گیاهی قاره استرالیا را در یک جا جمع خواهد کرد و نمایشگاهی از باغهای متغییر، مجسمه های زیبا و زیبایی و تنوع گیاگان این قاره پدید خواهد آورد. 11 هکتار از این باغ در سال 2005 به معرض دید عموم در خواهد آمد.

 

مرکز گردشگری و دروازه ورودی:

 

مرکز گردشگری بعنوان اولین نقطه تماس بازدید کنندگان با هر دو منطقه بوته زار و فضای سبز عمل خواهد کرد. قبل از ورود به باغ، گردشگران از میان نمایشگاه، مغازه ها و رستوران سرباز و سرپوشیده می گذرند تا به دروازه اصلی باغ برسند.

 

پیاده روی تفریحی:

 

این پیاده رو شامل جاده و آبگذر راک پول، دیواره شیب گاه، جاده کنار رودخانه  و باغهای نمایشی می باشد.

 

تپه های مرکزی:

 

این تپه ها در مرکز باغ بر آمده اند و چشم اندازی به پایین و به سوی جاده راک پول و باغ شنی دارند.

 

باغ مرداب:

 

رگه هایی از آب و گیاهان کوتاه باتلاقی زمین این ناحیه را شکل داده اند و از آن اشکالی منحنی الخط و قوسدار ساخته اند.

 

باغ شنی:

 

در آن واحد هم چشمان بازدیدکنندگان را آزار می دهد و هم آنها را تحریک می کند که به دیدن محوطه و گیاگان گوناگون آن بشتابند. این باغ، فضایی بزرگ و دارای گیاهان کوتاه و پراکنده است.

 

 

 

بنیاد یان پاتر و باغ کودکان

 

بنیاد یان پاتر با ساخت باغ کودکان زمینه آشنایی کنشی و هم کنشی کودکان را با طبیعت، در هر سن و سال و با هر توانایی، و ایجاد اشتیاق برای آشنایی با گیاهان فراهم آورده است. این باغ، مکان پرورش تخیلات و کنجکاوی و ایجاد طبیعتی خلاق در بازیهای کودکانه آنهاست.

 

با توجه به گشایش عمومی این باغ در سال 2004، بنیاد یان پاتر قصد دارد که به یکی از منابع اصلی آموزش محیط زیست در استرالیا بدل شود.

 

ارتباط میان کودکان، گیاهان و اشیاء در این باغ به خوبی به چشم می خورد. گیاهان در این باغ دارای تنوع می باشند و از اشکال گوناگونی بهره مندند. با کاشت آنها فضایی پدید آمده که احساسات هفت گانه کودکان تحریک می گردد و دانش آنها افزایش یافته و نسبت به کشف جهان پیرامون ترغیب می گردند.

 

کودکان در این محیط  تشویق می شوند که به سفرهایی دست بزنند که به کنجکاوی آنها در مورد گیاهان و جهان پیرامون دامن می زند. فرصت هایی برای آنها پدیدار گشته تا از تمام حس های خود بهره گیرند؛ از حس بویایی، لامسه و کار با گیاهان، آب و خاک.

 

تونلها، گنجها و چادرهای سرخپوستی:

 

باغ کودکان تجاربی را در ارتباط مستقیم با دنیای گیاهان برای کودکان بوجود می آورد. برای مثال: یک باغ ویرانه مخفی که با ورود به آن، جهانی از گیاهان سرسبز و باران خورده جنگلی در برابر چشمان بیننده جلوه گر می شود؛ از جمله نقاط دیدنی این باغ است. از کودکان خواسته می شود که بر روی خرابه های این باغ، اتاقک های کوچک و چادرهای سرخپوستی بسازند. گیاهان اطراف آنها مواد اولیه مناسبی برای کار آنها می باشند.

 

تونلهایی ساخته شده از گیاهان با منافذی برای نگاه کردن به بیرون، ورودی و خروجی های چندگانه و آلاچیق های کوچک، کودکان را به یک جنگل خیزران می برد و از آنجا هم به یک چمنزار وسیع رهنمون می سازد.

 

در کلبه گلدان سازی، خانه شیشه ای و باغ آشپزخانه ای؛ کودکان قادر خواهند بود که در بذرپاشی، کاشت و پرورش گیاهان مشارکت نمایند. این فعالیتها قسمتی از بازدید کودکان می باشد و از جمله برنامه های آموزشی و گردشگری به حساب می آید.

 

در باغ آشپزخانه ای، کودکان همچنین می توانند بسیاری از گیاهانی را که در غذای روزانه اشان بکار می رود؛ کشف نمایند. آنها داوطلبانی با فرهنگهای مختلف را می بینند که در باغ مشغول به کارند و تجربیات خود را در زمینه پرورش گیاهان در اختیار آنان قرار می دهند.

 

زمین بازی جدید مدارس:

 

باغ کودکان با فراهم آوردن محیطی انرژی بخش برای دانش آموزان و معلمین آنها، انواع مختلف گیاهان را به شاگردان آموزش می دهد. بر اساس فرضیه های آموزشی معاصر همچون فرضیه هوش چندگانه هاوارد گاردینر، برنامه های آموزشی فراتر از آموزشهای محیطی سنتی می روند و تشکیل برنامه های شاگرد مدار و تجربه مدار می دهند. این برنامه ها سرشار از سرگرمی و کارهای عملی

 

می باشد و اجزاء خیال انگیز و احساسی گیاهان را برای یادگیرنده مکشوف می سازد.

 

بنیاد یان پاتر یکی از بنگاه های بزرگ خیریه در استرالیا می باشد و از جمع آوری اعانه ها در جهت ایجاد ابتکارات خارق العاده در هنر،آموزش، بهداشت و تحقیقات پزشکی استفاده می کند.

 


[ یکشنبه 88/7/26 ] [ 11:33 صبح ] [ زهرا امینی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : زهرا امینی[47]
نویسندگان وبلاگ :
نرگس السادات دهدشتی (@)[11]

عالیه آلمانی[21]
محمد نیما بهشود[12]
سید مهدی دهدشتی[4]

انسان امروزی با وجود پیشرفت های روز افزونش نیازمند آرامش و سلامت روح است و آنچه که این موهبت را برای او به ارمغان می آورد علم و هنر معماری طبیعت نوین است که با عنوان مهندسی طراحی فضای سبز ارائه میشود.
آرشیو مطالب
امکانات وب